Izbornik

BRUTAL ASSAULT 2016. – Fortress Josefov, Jaromeŕ

BA 2016 ulaz

21. izdanje BRUTAL ASSAULT-a trebalo je biti drugačije i inovativnije od prethodnih izdanja. S jedne strane je i bilo, a novitet festivala bijaše ‘cashless’ sustav naplate kojeg su prvi uveli Slovenci na METALDAYS festivalu, a godinu kasnije i Francuzi na HELLFEST-u. Iako je BRUTAL ASSAULT festival s manje polaznika od, primjerice HELLFEST-a, želja je bila smanjiti gužve i čekanja. Ovdje je ‘cashless’ način plaćanja ipak drugačiji i, slobodno mogu reći, puno lošiji od spomenuta dva festivala. Do sada su se, za plaćanje unutar festivalskog prostora, koristili žetoni. Ovaj sustav plaćanja je trebao ukinuti žetone i na taj način olakšati plaćanje, no Česi su uspjeli zakomplicirati cijelu situaciju. Uplaćena svota novca u eurima ili češkim krunama se preračunava u žetone umjesto da je taj korak izostavljen. Time se plaćanje opet vrši žetonima bez obzira što ih fizički ne posjedujete, umjesto da se uplaćena svota ‘skida’ s računa tj. da su cijene izražene u valuti, a ne u žetonima. Totalno nepotreban korak i veliki propust!!! Narukvicom, koja se na ulazu dobila u zamjenu za kartu, ‘moralo’ se prijaviti pri ulasku u festivalski prostor i isto tako odjaviti pri izlasku sa istog. Čemu?!?! ‘Opravdanje’ leži u većoj kontroli tj. smanjenoj zloporabi?!? Pa ne znam baš…. Festivalci su svoje ulaznice mijenjali za spomenutu narukvicu kako bi mogli kupovati hranu i piće, a pri zamjeni prvog dana festivala nastale su neopisive gužve koje su se protezale skoro sve do glavne ceste. Loše organizirano i popuno nepotrebno… No krenimo sa pričom koja je bolja strana festivala i zbog koje smo i otputovali na BRUTAL ASSAULT.

Već duži niz godina na BRUTAL ASSAULT dolaze zvučna imena tako da je festival uz jeftinu, dobru i kvalitetnu pivu poznat i po odličnom ‘line-upu’. Pregršt zanimljivih bendova i ove godine je privuklo dosta posjetitelja, no nije poznato je li festival bio rasprodan unatoč najavi da je preostalo malo karata.
Prvi dan koji je protekao sa puno nedostataka zbog loše organizacije uspio sam uloviti svega dva benda od šest koja su me zanimala. MASTODON su trebali nastupati prošle godine, no zbog američke turneje su otkazali dolazak. Ipak su održali obećanje i na 21. izdanju konačno zasvirali.

A2_BA2016_v5.aiNastup MASTODON-a su obilježile tehničke poteškoće. Znamo da se na samom početku koncerta u nekoliko prvih minuta zvuk uštimava, no na početku istog bubanj bijaše prejak. Bubnjevi su dominirali dok su obje gitare bila dosta stišane. Nakon prve pjesme gitare su pojačane te su dosegle određenu glasnoću i konačno je, mogu reći, koncert počeo. Iako je i u nastavku u narednih 20-ak minuta zvuk bio čudan tj.nedovoljno jasan i nedorečen, desna strana razglasa gledajući stage je ‘proradila’. Mogu reći da je do tog trenutka desna strana radila na ‘minimalcu’ te pojačavanjem iste bila popraćena jednim nadasve jakim aplauzom, posebice publike s tog dijela podija. MASTODON su bili izrazito zadovoljni što nastupaju na BRUTAL ASSAULT-u te su izborom stvari napravili presjek karijere. Svirali su dosta i starijih pjesama, no imam dojam da publika ipak preferira novije stvari na kojima je i dolazilo do veće podrške iz publike. Pjesma ‘Blood and Thunder’ koja je ujedno bila i posljednja na repertoaru mamila je više i jače, pa je kao oproštajna odlično sjela. Prekratka satnica…

ABBATH je nakon MASTODON-a preuzeo ‘palicu’ na ‘Jägermeister’ stageu. Što očekivati od njega s obzirom da sam ga već dvaput gledao ove godine u dva različita izdanja. Iako je Abbath izbacio debitantski album početkom godine, nije se moglo očekivati puno kao ni duža satnica, bez obzira što mi se nije svidjelo da će Abbath svirati svega 55 minuta. Nisu ga zadesili tehnički problemi kakve je imao na ovogodišnjem HELLFEST-u. Očekivao sam da će Abbath više svirati pjesme istoimenog prvijenca, no setlista bila orijentirana na IMMORATAL. Abbath je svojim kvazi šaljivim gestikulacijama u obliku plaženja jezika, mahanjem rukama te komunikacijom sa publikom na lošem engleskom uvelike skratio satnicu zbog čega je više ispalo da je svirao IMMORTAL ‘tribute’ bend negoli ABBATH. Prosječni nastup…

11/8/2016 četvrtak

Trojac ANIMALS AS LEADERS bili su prvi bend s kojim sam počeo drugi dan festivala. Iako su instrumentalni bend stilski ne spadaju u kategoriju Satriania ili Vaia, već neku vrstu progresivnog rocka sa primjesama psihodelije u obliku CYNIC-a i sličnih bendova. Zanimljivo je bilo vidjeti da u sastavu nemaju bas gitaru, već su obojica gitarista opremljeni osmožičanim gitarama. Nisu me odveć impresionirali jerbo svojim skladbama koje su nešto duže minutaže stvore monotonost i nezainteresiranost. Vrhunski su tehničari, ali definitivno ne spadaju na ovakav festival…

BA16_ homeslider 2016Belgijski ABORTED nastupa netom nakon ANIMALS AS LEADERS. Tehnički death metal koji ima primjese ‘core’ poput DYING FETUS-a, MISERY INDEKS-a i sličnih sastava. ABORTED nisu novi na sceni, ali spadaju u novi val spomenutog žanra bez obzira što postoje već preko 20 godina. Dobili su satnicu od 40 minuta koja je po mom sudu sasvim dosta da se ne izgubi dinamika nastupa. Privukli su dosta pažnje i je popratio ih je popriličan broj festivalaca, a koncert su odradili vrlo profesionalno. Moram napomenuti da sam ih u nazad par godina odgledao par puta i da su im nastupi kao i ovaj posljednji jako intenzivni. Nisam primjetio da su nezainetersirani, da žele što prije odraditi nastup ili slično, već naprotiv s obzirom na stil koji sviraju dečki ‘praše’ istom snagom, željom i htjenjem. Čista petica…

IHASHN je predstavio svoj solo projekt koji po stilu sviranja nema nikakve veze sa bivšim kultnim black metal bendom EMPEROR. Nedavno je objavio novi studijski album, ali nije ga previše promovirao jer je satnica koju je dobio bila relativno kratka. IHSAHN je lik koji nije pod utjecajem drugih i ne želi živjeti na staroj slavi, već ide dalje te stvara i kreira glazbu kakva se njemu sviđa. Pa je tako sa ovim bendom ili projektom otplivao, možemo reći, i u neke progresivne vode. Može se čuti i dosta heavy-ane pogotovo na zadnjem albumu. Definitivno nije orijentiran blackerski što uvelike daje do znanja da je EMPEROR neka druga priča od one koju danas živi. Ništa pretjerano spektakularno, ali zanimljivo za vidjeti…

Velikani NY death metal scene IMMOLATION nastupaju nakon IHSAHN-a. BRUTAL ASSAULT nastup su odradili kao tročlani bend iz razloga što se drugi gitarist zbog zdravstvenih problema morao vratiti nazad u Ameriku. Napravili su presjek karijere i dotaknuli se prvog albuma koji ih je i proslavio početkom devedesetih kao i novijih aranžmana. Zvukovno su imali sound kakav i priliči njima, što u prijevodu znači da su imali sličan zvuk kao i na studijskim uradcima. Koliko god je vizualno falila druga gitara ‘live’ je ispao odlično bez prevelike ‘rupe’. Jedino gdje se mogao osjetiti nedostatak druge gitare su solo dionice te prebiranje na dijelovima koji su uvod ili nastavak pjesme. Sve u svemu, jako dobro odrađen koncert…

Jedan od ‘highlighta’ festivala bili su thrash metal velikani iz San Francisca EXODUS. Još ih nisam gledao sa povratnikom Steveom Souzom. Prema mojim ‘skromnim’ očekivanjima, u nepunih sat vremena morali su ugurati puno stvari, no na kraju je setlista ipak ispala nešto kraća. Uspjeli su odsvirati dosta toga s naglaskom na pjesme s posljednjeg albuma s kojima su i otvorili nastup. Znajući što EXODUS može pružiti, dali su i više od očekivanog. Upravo takvo nešto sam i čekao i mogu reći da su napravili i jednu od najjačih atmosfera na festivalu. Gotovo svaku pjesmu u više navrata popratili su ogromni ‘circle pitovi’. Definitivno neizostavni dio njihovog nastupa. EXODUS su bili dosta raspoloženi, posebice Steve koji ima odličan nastup prema publici i priču u svakoj pauzi između pjesama. Zvuk vrlo dobar s naglaskom na malo jači bubanj, no kada su obje gitare izbalansirane kao kod ovog nastupa, spomenuti nedostatak je pretjerivanje. Jedino što mi je nedostajalo jest Gary Holt koji je još uvijek u SLAYER-u kao ispomoć…

Iako sam nekoliko dana ranije gledao ‘live stream’ s WACKEN-a, MINISTRY su me dosta zaintrigirali s obzirom da je BRUTAL ASSAULT i veličinom, ali i produkcijom, manji festival. Ovaj nastup MINISTRY-a bio je skromniji, ali nimalo lošiji u odnosu na nastup na WOA. Također, satnica od 60 minuta nije dovoljna da se zadovolje svi apetiti, ali nekako je ispalo zadovoljavajuće. Otvorili su sa pjesmama s posljednja dva albuma, a nastavili sa ranijim aranžmanima. Moram priznati da je lista bila dobro posložena tako da su nakon trećine koncerta počeli sa provjerenim stvarima, tzv. ‘hitovima’ pa dinamičnost u nastupu nije opadala.Također me je zanimalo kako uživo zvuči bubanj s obzirom da su studijski albumi ipak odrađeni kao ‘programing’. Programing uživo nije novost i nije ga nemoguće ostvariti, ali to kod MINISTRY-ja nije praksa, već je poanta imati pravi bubanj bez obzira koliko je sličnosti sa ‘programingom’. Nadasve uklopljeno i odsvirano vrhunski i točno…

12/8/2016 petak

IRON REGAN su bili prvi bend koji sam odgledao trećeg dana festivala. Nastali su kao projekt članova MUNICIPAL WASTE-a, a sada već nastupaju kao bend. Imaju dva studijska albuma i kao crossover/thrasheri su u 14 sati popodne napravili totalni kaos u publici ma koliko god pijani i drogirani bili. Upravo je taj stil idealan za užariti atmosferu. Pola sata koliko je trajao nastup smatram dovoljnim za buđenje i uvod u novi dan…

Nakon manjih izmjena u rasporedu nastupanja VOIVOD su bili sljedeći za pogledati. Klasično dobri, klasično raspoloženi za svirku, u opet nedovoljno dugoj satnici nastupanja ugurali su kako stare, tako i nove pjesme od kojih se našlo mjesto i za ‘Post Society’, pjesmu sa posljednjeg EP-a. Zvukovno su isti kao i na prethodnim koncertima koje sam gledao te smatram da uspijevaju postići dotični zvuk. Koncert je bio odličan pa mi nije pretjerano jasno zašto ih se marginalizira. Da pojasnim, stavlja ih se u kategoriju kao da su ‘sideprojekt’ ili ‘all stars band’ koji je tu da popune ‘lineup’ dok s druge strane koliko god nisu razvikani bend, definitivno zaslužuju bolje mjesto u rasporedu nastupanja, misleći pri tom i na dužu satnicu…

Nakon GRAVE-a koji su protutnjali manjom ‘Metalgate’ pozornicom, ipak sam odlučio ‘baciti oko’ na floridski OBITUARY. Mogu reći da uživaju status velikana death metal scene poput CANNIBAL CORPSE, MORBID ANGEL i drugih, po meni, skroz neopravdano, a taj status su kod fanova dobili nekako slučajno ili bolje reći zbog stare slave. Dočekani su više nego odlično. Publika je jedva čekala da koncert počne, a onda što je koncert odmicao, postajali su sve tromiji i sporiji u smislu dinamike te kako se bližio kraj ispada da jedva čekaš završetak. Tipično dosadni s nimalo želje za komunikacijom, tako da ne znam po čemu ih uopće netko može tretirati kao velikane. Nemaju čari za svirkom već puko odrađivanje s dosta dugim stankama između pjesama…

CORONER su se aktivirali još 2011. godine kada su nastupali po europskim festivalima. Od tada bi odradili po koji koncert, no sada su u studiju i snimaju novi album. Ponovo razočaran na satnicu koju su dobili ali i na ‘timing’ kada su svirali. S obzirom na objavljenih pet studijskih uradaka i duge pjesme, definitivno su zaslužili bolji status na festivalu. Naime, upravo je to greška organizatora da bend kao što je CORONER ne samo da zaslužuje headlinerski status, već treba ili mora biti i ‘highlight’ festivala. Uspjeli su nekako napraviti presliku karijere, ali taman kad se ufuraš u koncert dođe kraj. Nedostajalo je dobrih 20-ak minuta da koncert bude ‘zaokružen’. Sve u svemu zvuk je bio OK, mogli su imati i bolji da nije očiti problem u tehničkom (o)dijelu, jer ga definitivno zaslužuju.

Iako su lani izbacili novi album, MOONSPELL su ove godine odlučili malo više svirati pjesme s prva dva albuma. Kako god, volim čuti stare pjesme u novom ‘ruhu’ jer nakon više od 20 godina karijere te stare pjesme dobiju neku drugu dimenziju, bolje reći nekako drugačije zvuče. Sve bi bilo OK da i njih nisu zadesili problemi tehničke naravi. Scenografija super, koreografija odlična, bend raspoložen dok je zvuk bio doista loš. Naime, MOONSPELL je bend koji se ne oslanja samo na gitare poput nekih drugih bendova sa dvije gitare. Aranžmani uključuju i druge instrumente poput klavijatura i drugih samplova, dakle gitara nije glavna, ali je ipak važna. Tokom cijelog nastupa MOONSPELL-a gitara se uopće nije čula. Čudim se kako nitko od benda i festivalskog tehničkog osoblja nije uočio takav nedostatak, što mi je skroz nevjerojatno jer se vidjelo da bend daje svoj maksimum!!! Prava šteta…

Sličan problem imali su i SATYRICON koji ove godine obilježavaju 20-tu obljetnicu albuma ‘Nemesis Divina’ svirajući ga u cijelosti. Na ovim nastupima SATYRICON su izmijenili postavu, da li iz razloga da se dobije ta stara atmosfera ili pak zato što je dotični album i sviran samo s jednom gitarom. Satyr je na nekim pjesmama za vrijeme sviranja ‘Nemesis Divina’ albuma uzeo gitaru, no ni njegova gitara nije pomogla da zvuk bude bolji. Mora se priznati da se gitara čula bolje nego na MOONSPELL-u, no još uvijek nedovoljno da to zvuči kako treba. Najvjerojatnije zbog lošije podešenog zvuka gitare ovaj nastup SATYRICON-a nisam doživio kao neke prethodne. Koncert koji je trajao oko 75 minuta doslovce je proletio, a da se nisam (dovoljno) uživio. Kao i u zadnjih desetak godina kraj koncerta obilježavaju hitovi kao što su ‘Fuel for Hatred’ i ‘King’…

13/8/2016 subota

Posljednji dan festivala sam započeo sa povratnicima STUCK MOJO. Rap-metal baš i nije nešto popularan stil s time da STUCK MOJO više naginju na core metal što se tiče svirke, dok se rap odnosi na stil pjevanja. Kako god, STUCK MOJO su nedavno izbacili novi povratnički studijski album na kojem su dva nova člana, vokal i basista. Obojica su se dobro uklopila te se vidi da uživaju u sviranju uživo, svjesni da niti su mega popularni niti kakvo veliko ime na sceni. Nastup im je doslovce spontan, odlično uigran i osjeti se pozitivna energija. Moram istaknuti gitaristu Richa Warda kao jednog od ne samo boljih gitarista scene, već i odličnog šoumena. Naime, na svakoj pjesmi je plesao i skakao, maltene nije prestajao dok pjesme nije bila gotova. Ovakvo rasplesavanje bilo je dodatno motiviranje publike, a ujedno i pozivanje da mu se pridruže. Spontanim izjavama i pošalicama te prolaznom ocjenom po pitanju zvuka odradili su povratnički koncert na BRUTAL ASSAULT-u…

AGNOSTIC FRONT su bili još jedan od onih bendova koji su zainteresirali mnoge te uz EXODUS uspjeli napraviti također jednu od najboljih atmosfera na festivalu. ‘Circle pitovi’ su bili neuptini, a jedino što je frontmen Roger Miret zahtijevao na nekim od pjesama jest kolektivno ‘skakanje’ u čemu ga je većina prisutnih i poslušala. I AGNOSTIC FRONT su imali tehničkih poteškoća pa se druga gitara nije uopće čula, barem na lijevoj strani podija. No jedna ili bolje reći prva gitara dosta je dominirala pa ju je uspjela ‘pokriti’. Ono što je za pohvaliti jest način nastupanja tj. kako treba (od)igrati setlistu koja je definitivno bila retrospektiva karijere uz nekolicinu novih pjesama. Odlično najavljivanje pjesama uz, naravno, pokoje spajanje dalo je spomenutu dinamiku i fenomenalnu atmosferu koncerta… Sve u svemu odličan koncert!!

BEHEMOTH su bili jedni od glavnih bendova festivala te su i ovom prigodom prisutnima odsvirali posljednji studijski album ‘The Satanist’ u cijelosti. BEHEMOTH su odlučili spomenuti album promovirati na najbolji mogući način bez obzira sviraju li u klubu ili na festivalu. Vrlo pohvalno… Ako je suditi po viđenom (brdo/ brijeg nasuprot glavnih pozornica) rekao bih da je oko 90% festivalaca popratilo njihov nastup. Nastup kao scenski odličan, no zvuk je bio dosta sirov, barem odozgo. No prema izjavama nekih od fanova koji su odgledali koncert ispred pozornice, nisu bili zadovoljni sa zvukom jer su gitare bile dosta mutne, bolje reći nejasne s naglaskom da je cijeli razglas bio preglasno podešen. Sve u svemu vrlo profesionalno odrađeno al me nisu zaintrigirali ni malo u odnosu na koncert koji su imali početkom godine u sklopu ‘Europa Blasphemia’ turneje…

Njemački thrasheri DESTRUCTION nastupaju kao jedan od posljednjih bendova festivala. Pružili su također jedan pravih thrash koncert kojeg mogu staviti uz bok spomenutom EXODUS-u. Slična priča kao i na EXODUS-u, ‘circle pitovi’ prisutni cijelo vrijeme, pjevanje publike također neupitno kao i raspoloženost benda. Koncert su otvorili pjesmom ‘Under Attack’ s posljednjeg albuma, a nastavili sa starijim aranžmanima. No malo me zasmetao scenski nastup jer smatram da to nije primjereno takvom bendu s obzirom na staž i dugovječnost. Na pjesmi ‘Mad Butcher’ na pozornicu su dovukli stol za rasijecanja komada tijela, u ovom slučaju većih gromada mesa te se u jednom trenutku pojavio tzv. Mad Butcher mašući sjekirom i navlačeći žensku osobu po pozornici. Taj cirkus trajao je svega minutu ili dvije što je trebalo ajmo reći upotpuniti ionako već odličan koncert. Po mom sudu, totalno nepotrebno. Ni DESTRUCTION nisu bili cijepljeni protiv tehničkih problema pa su na pjesmi ‘Eternal Ban’ imali poteškoća sa gitarom te je uslijedila stanka od par minuta. Sve u svemu, Marcel Schirmer se na vrlo ležeran način obratio publici i time pobrinuo da vrijeme ne protekne u spokoju, već je spontanom komunikacijom hvalio jeftinu i kvalitetnu pivu na festivalu. Spomenuti problemi nisu utjecali na dobar dojam nastupa koji su DESTRUCTION ostavili…

VENOM INC. su bili posljednji bend koji sam odgledao na ovogodišnjem izdanju BRUTAL ASSAULT-a. Iako su trebali nastupati na jednoj od glavnih pozornica kasnije su ih premjestili na manju koja se nalazi u šatoru na kraju festivalskog prostora. Na moje veliko razočaranje po tom pitanju, kasnije se ispostavilo da je potez bio opravdan samo iz razloga da se dobije na klupskoj . atmosferi, što i jest. Zbog nedovoljno duge satnice VENOM INC. su izgledali kao da su u prolazu, a ne da imaju festivalski nastup. No nakon nešto dužeg podešavanja zvuka krenuo je kaos sa nenadmašnim hitom ‘Welcome To Hell’ nakon čega su uslijedile ‘Angel Dust’ i ‘Don’t Burn the Witch’. Iz pjesme u pjesmu euforija je rasla, a nastup je proletio u jednom dahu. Vidjelo se i osjetilo da su stavili u višu brzinu kako bi odsvirali što više pjesama, no na kraju smo se morali zadovoljiti sa 11 odgledanih i odslušanih. Nezaobilazne su bile ‘Black Metal’, ‘Countess Bathory’, ‘In League with Satan’, ‘Die Hard’, no ovaj je put ‘Witching Hour’ bila je izbačena s repertoara. Kao i kod nekih drugih bendova na festivalu, set lista je bila dosta skraćena, a po mome bi bilo potrebno barem dodatnih 5 do 6 pjesama da se zaokruži cjelina zvana koncert.

Na posljetku, 21.izdanje BRUTAL ASSAULT-a je iza nas i nadam se da se u narednim izdanjima organizatori festivala neće baviti inovacijama, već da će postojeće probleme uspjeti riješiti na obostrano zadovoljstvo. Također se očekuje nimalo lošiji ‘lineup’ od prethodnih, ali se nadam se će raspored nastupanja kao i satnica biti prilagođena bendovima.

Tomislav Petr